onsdag 13 oktober 2010

Gratis bilder till bloggen

Jag blir allt mer sugen att börja blogga med mina elever och letade lite mer information om bloggande på nätet. Jag hittade då sidan börja blogga som visade sig innehålla en hel del bra tips. Ett trvligt tips var gratisbilder iför blogg från bildbyrån Pix Gallery - se blogginlägget för information. Bloggbilderna får dock endast användas på privata bloggar utan kommersiella intressen. Frågan är dock vad som anses som privat blogg. Gör min blogg - som en del i en universitetsutbildning - det? Kan man använda dem i en skolblogg? Jag ska maila och fråga. 
Man ska också ange fotograf och byrå och byrån uppskattar om du länkar till www.pixgallery.com om man använder bilderna i din blogg.


Det fanns verkligen massor av fina bilder. Jag hämtade den här bilden på prov. Bra bild tycker jag. Jag valde att söka på mobbing med tanke på etikuppgiften... Kom dock just på att bilden bara fick användas inom blogg...



Foto: Mikael Damkier, Pix Gallery

1 kommentar:

  1. Hej!

    Det var bra att få tips om en sida med fler bilder till bloggen.Var det okey att använda dessa bilder i skolbloggen? Förra veckan när jag skulle blogga med eleverna skulle vi lägga in bilder i vår blogg som handlade om Ryssland, men då hittade vi igen som var okej att låna, tråkigt.

    SvaraRadera