måndag 1 november 2010

Blogg för samlärande

Idag har vi haft studiedag och jag har som skolans Språkambassadör ansvarat för en del där vi försöker skapa en gemensam förståelse för vad observationspunkterna i diagnosmaterialet Nya Språket lyfter innebär. Vad kan då lämpa sig bättre som plattform för detta samlärande om inte just en blogg?

Jag valde den enklaste bloggmallen och fokuserade designen på att ge etiketterna en framträdande roll. Etiketterna ska hjälpa oss att sortera det material vi successivt förhoppningsfullt kommer fylla bloggen med.
Besök gärna vår blogg: Nya Språket lyfter på Växthuset

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har just varit inne och tittat på er nya blogg. Du hade gjort den lättöverskådlig och bra att du beskrivit vad de skulle kunna göra på bloggen. Själv har jag haft två studiedagar kring den nya läroplanen-2011 och visst finns arbetet kring nya moderna hjälpmedel med. Men det finns en osäkerhet kring dessa hjälpmedel hos mina kollegor. Här kommer vi nog behöva lägga mycket jobb framöver, det känns som ni har kommit mycket längre kring ert arbete kring IKT, en blogg skulle nog vara helt otänktbart just nu bland mina kollegor.

    SvaraRadera
  2. Jag frågade inte om lov. Hade jag frågat mina kollegor om de tyckte att blogg skulle vara en bra dokumentationsform så hade nog många, många sagt absolut nej (inte-ännu-en-sak-visas...), men nu när de under studiedagen fick prova att använda och själva skriva i bloggen i ett meningsskapande sammanhang blev många riktigt positiva.
    Frågan kvarstår dock om bloggen verkligen kommer att kunna bli en växande lärresurs... det finns en risk att mina kollegor inte kommer att känna att de kan prioritera tid till att bidra till bloggen...

    SvaraRadera
  3. Elisabet frågar inte ;) hon vågar!

    SvaraRadera