torsdag 11 november 2010

Bokomslag

Så här skriver Skolverkets Kolla källan angående bokomslag på webben:
"Bilder av bokomslag
Många förlag har bildarkiv på nätet där man får ladda ner bokomslag som man sedan får använda i redaktionell text som rör boken (som t ex boktips på webben). Man får dock inte gå in och ändra eller manipulera bilderna på något sätt. Enklast är att gå in och titta på bokförlagens hemsidor (information finns ofta under rubriken Press) och se vad respektive förlag har för regler.
Några förlag där man får använda omslagsbilder tillsammans med redaktionell text:
Norstedts FörlagsgruppBonnierförlagenNatur & KulturOrdfront"


Rabén & Sjögren (Norstedts Förlagsgrupp) skriver i sitt bildarkiv på sin hemsida:
"I vårt bildarkiv kan du hämta författarporträtt och omslagsbilder. Bilderna får endast publiceras i samband med redaktionell text om respektive bok."


Jag blev då frågande inför vad som egentligen menades med redaktionell text. Räknas en blogg och/eller en hemsida som en redaktionell text? Får man använda bokomslagsbilderna om man boktipsar och/eller skriver recensioner eller liknande på webben?


Jag skrev till Rabén & Sjögren och frågade. Här är det svar jag fick:


"Hej Elisabet!
Ja det ska gå bra att använda bilder till detta.
De är friköpta för att kunna användas i samband med presentation av författarskap eller aktuell titel."



Bra va?!

3 kommentarer:

  1. Vad bra att man bara är ett mail från sanningen iaf. De digitala verktygen rockar!

    SvaraRadera
  2. Jag råkade ut för detta när jag i min blogg skulle skriva om den bok som vi bloggar kring i min klass. Jag ville lägga in en bild på boken men kände mig väldigt osäker på hur jag skulle göra. Själv tänkte jag inte på att man kunde maila och fråga, bra initivativ!

    SvaraRadera