torsdag 28 oktober 2010

Startnyckel - dilemma

I min startnyckel använde jag mig
av mjukisdjur som illustration 
I måndags visade jag min startnyckel i etik för en grupp årskurs 4 elever. Eleverna ville se filmen flera gånger för att uppfatta alla delar i den. Flera elever kände genast igen sig och sa att de varit med om liknande. Vi kom att prata om vad man kan göra om något sådant här skulle hända på en sida man besöker på nätet. Eleverna kom med flera kloka tips. Vi antecknade dem gemensamt i bloggform. En blogg som jag tänker att vi kan fylla på med IKT-tankar allteftersom.

En elev ville visa hur man kan anmäla en bild på Facebook och hon fick göra det. Sedan ville hon visa en sak till sa hon. Hon var ivrig och jag lät henne göra det vilket visade sig skulle leda till ett dilemma...
Hon letade sig fram på sin sida på facebook och fick till slut upp en konversation mellan några kompisar kring en bild hon lagt ut. Bilden en ganska vanlig bild i mina ögon. I konversationen fanns flera oschyssta kommentarer som till exempel "idiot", "pucko" och "jag hatar dig". Ganska milda i sitt slag, men ändå ett språk vi aldrig skulle acceptera på skolgården eller i klassrummet. Av konversationen kunde man ana att det var skrivet i ett slags skämtsam ton något som eleven också bekräftade. Hon och alla andra i gruppen tyckte samtidigt att det inte var ok att säga eller skriva så om någon. Att det ändå förekommer vet vi nog alla... En fråga är vad nästa steg är gällande språkbruket om det skrivs så här nu. Vad är näste steg, nästa och hur fort går det till språket eskalerar till att bli allt grövre. Hur långt ska det gå innan någon blir verkligt sårad? Det var intressant att hamna så där direkt i ett verkligt exempel på det startnyckeln tagit upp.

Det som inte var så bra var att konversationen i Facebooklayout visar personernas hela namn och det gällde personer som inte var med i gruppen. Att prata om något dumt någon gjort när den personen inte finns med känns aldrig bra. Att samtidigt bara låta bli att prata om det vi såg kändes heller inte bra. Vi valde att prata om det. Jag visade alla hur man tar en skärmdump och sparar i Word och vi kommer att prata vidare om detta och prata vidare med de inblandade. Jag väljer att se det här ganska oskyldiga exemplet som en bra början till en diskussion kring språk på nätet.

Typedrawing




Från Uggleblogg fick jag tipset om verktyget Typedrawing. På Uggleblogg får ni bra guide till hur ni kan öppna det (det kan vara lite trixigt...). Det är kanske inte det mest användarvänliga verktyget jag provat, men det är kul. Så här skriver den som skapat verktyget:

"I feel a great interest in application or software to communicate and represent one's mind and thougth through internet. Board (bbs) is very easy and useful thing for communicating. and board is evolving day by day such as blog. but why we have to type words in the same way such as typing from left to right. that is typical and easy to recognize but not interesting, sometimes boring."

Ugglebloggare tipsar om presentera online

Jag har börjat följa ännu en intressant blogg: Åsa K:s Uggleblogg. Namnet Uggleblogg kommer sig av att Åsa är en riktig nattuggla, skrivet hon själv på sin blogg. Jag har upptäkt att läslistan i instrumentpanelen här på Blogger med "Bloggar som jag följer" är verkligen ett lätthanterligt sätt att hålla koll på intressanta bloggar.

På Uggleblogg tipsar Åsa om sin nya resurssajt Presentera online som innehåller olika tips och handledningar till att presentera just online.

onsdag 27 oktober 2010

Wordle

Jag börjar min hemstudiedag med att undersöka några intressanta länkar. Jag stötte då på programmet Wordle - ett trevligt webb-baserat program där man kan visualisera text i "ordmoln". Här har jag tagit första stycket i Lgr 11 och skapat ett Wordle-moln:
Om du klickar på bilden kan du se den i större format!















Länk till sidan klicka här!

Här är en bra och kort instruktionsfilm på svenska:

söndag 24 oktober 2010

Hur länge ska Internet vara laglöst land?

Intressant inlägg i debatten om it-etik (tack för tipset Camilla!).

Intressant att se att "laglösheten" - den kränkande tonen (ibland rena påhopp) - finns med även i kommentarerna till krönikan. Kan inte debatt föras med ett mer hyfsat språkbruk? Eller... öppnar detta media upp den offentliga debatten för nya grupper av agitatorer - personer som aldrig skulle skriva till dagstidningarnas insändarsidor? Är priset för ett vidgande av deltagandet i offentlig debatt ett ohyfsat språkbruk? En demokrati kräver att alla kan komma till tals vid behov. Fler i debatten välkomnas, men språk- och etikpolisen och inom mig skriker högt.

tisdag 19 oktober 2010

Kilar stadigt med Prezi

Nu har jag genomgått alla faser för en nyförälskelse: förälskelse (hänförd), maktkamp (kamp om kontroll över tekniken...), intimitet (många timmar tätt ihop...) och mogen kärlek. Nu kilar Prezi och jag stadigt. 


Min etik-uppgiftpresentation är färdig och jag ser fram emot att dela med kursen.

lördag 16 oktober 2010

Prezi i undervisningen

En Prezi om hur man kan använda verktyget i undersvisning. Låt dig inspireras!


torsdag 14 oktober 2010

Etikuppgiften

Nu behöver jag slita mig från surfandet och fokusera på kursuppgiften.
Jag har valt ämnet e-mobbning och jag har valt att göra presentationen med hjälp av min nya älskling - verktyget Prezi. Jag ser det som en möjlighet att lära mig verktyget och undersöka vilka möjligheter det har. Jag märker att jag går omkring och tänker i nya lite vridna tankebanor (Prezi går ut på att åskådaren  "vrids" åt det ena och det andra hållet och zoomas ut och in efter en planerad "stig"). Vi får se om jag lyckas få till det...

När det gäller innehållet så har jag inspirerats av Friends fina material. Dels böckerna Koll på nätet och Schysst på nätet och dels deras finurliga filmer bland annat Friends reklamfilm om e-mobbning.

Matematik är vackert!

På Peter Ellwes blogg hittade jag även detta välgjorda YouTube-klipp som visar hur fantastiskt vacker matematiken och naturen är.

Sju sätt att använda bloggar i undervisningen

Nu är jag ute och surfar igen och hittar den ena bra länken efter den andra. Det känns bra att kunna samla några russin ur den enorma och smaskiga Internetkakan här på bloggen.
Åsa gav mig på sin blogg Åsa på nätet mig ett bra tips på att samla intressanta länkar under rubriken "Att utforska senare...". Det känns som en befogad kategori att ha på sin blogg.

Peter Ellwe skrev på sin blogg Ellwe.se för ungefär ett år sedan om sju sätt att använda bloggar i undervisningen. Följ länken för att se hans blogganvändningstips.

Digital tankekarta

Jag har tidigare använt ManMind personal som digital tankekarta. Här i klippet presenteras en nyare och lite mer användarvänlig digital tankekarta i en mycket instruktiv presentation. Programmet kan laddas ner gratis på XMinds hemsida.

onsdag 13 oktober 2010

Seriebloggar

Nytt för mig var att man kan använda en seriefigur som bloggalias - kul grepp! I en artikel i UppsalaTidningen nr 40 (gratisveckotidning) så berättar Maria Andersson om sin blogg med den poppiga Lady Thirty. Det är en helsnygg blogg väl värd att inspireras av.

Det är som att man får nya glasögon när man upptäcker något sådant. Nu i morse såg jag tips om UNT:s (Uppsala Nya Tidning) seriebloggen.

Gratis bilder till bloggen

Jag blir allt mer sugen att börja blogga med mina elever och letade lite mer information om bloggande på nätet. Jag hittade då sidan börja blogga som visade sig innehålla en hel del bra tips. Ett trvligt tips var gratisbilder iför blogg från bildbyrån Pix Gallery - se blogginlägget för information. Bloggbilderna får dock endast användas på privata bloggar utan kommersiella intressen. Frågan är dock vad som anses som privat blogg. Gör min blogg - som en del i en universitetsutbildning - det? Kan man använda dem i en skolblogg? Jag ska maila och fråga. 
Man ska också ange fotograf och byrå och byrån uppskattar om du länkar till www.pixgallery.com om man använder bilderna i din blogg.


Det fanns verkligen massor av fina bilder. Jag hämtade den här bilden på prov. Bra bild tycker jag. Jag valde att söka på mobbing med tanke på etikuppgiften... Kom dock just på att bilden bara fick användas inom blogg...



Foto: Mikael Damkier, Pix Gallery

onsdag 6 oktober 2010

Internetcases

Jag har blivit överrumplad av en hetsig förkylning och missade därför tyvärr dagens kurstillfälle...

Nu när orken börjar komma tillbaka passade jag på att flytta lite papper på mitt skrivbord och fick då syn på ett utklipp från Lärarnas tidning nr 15/09 med ett tips om blogg om unga och Internet. Bloggen heter Unga & Internet och är skapad av Johnny Lindqvist och Ewa Thorslund tillsammans med stiftelsen .SE och Internetfonden. Där finns tio elevcases med kommentarer som kan vara riktigt bra att använda i diskussioner på skolan med kollegor.
Många av cases-erna tar upp problem med högstadieelever som huvudpersoner. Mycket skulle dock kunna hända även med yngre barn. Jag skulle önska liknande cases med exempel från yngre barns värld, med yngre barn som huvudrollsinnehavare. Är det någon som vet var man kan hitta det?

söndag 3 oktober 2010

Flikar!

Nu har jag lyckats lägga till flikar här på min Bloggsida. Det blev i och för sig en ganska ful list med flikar kan jag själv tycka, men jag får designa om det senare... Hur som helst öppnar det upp för roliga möjligheter att kunna göra flika så här på bloggsidan. Kul!

Jag hittade funktionen när jag skulle skapa en ny blogg (vi ska ha en blogg för den bokcirkel jag är med i...). Jag fick då på Bloggers startsida syn på en länk till "Upptäck fler funktioner" och där under "Avancerade funktioner" fanns instruktioner. Jag kunde dock inte förstå funktionerna, men kunde genom en film jag hittade på YouTube lista ut hur man gjorde (jag gjorde inte riktigt som filmen visade, men det gick bra ändå...).

fredag 1 oktober 2010

Voki

Nu har jag och min 9-åriga dotter gjort en Voki!


Get a Voki now!