tisdag 1 mars 2011

Berättande med PowerPoint

Redan innan skolan startade var de igång. Idag var sista tillfället att slutföra de PowerPoint berättelser vi arbetat med på våra bild-svenska lektioner. Uppgiften var att göra en enkel berättelse med början, mitten och slut med egenritade bilder i PowerPoint.

Vi startade med att jag kort visade hur PowerPoint fungerade och hur man kunde skapa en berättelse. Därefter fick eleverna dra en person, en plats och ett problem och skapa sina egna berättelser på max 6 slides med bilder från ClipArt. Alla grupper klarade att få ihop en berättelse på 60 minuter. De tre nästkommande tillfällena fick de samma uppgift, men den här gången skulle de rita bilderna själva. Eleverna har varit riktigt engagerade och jag tycker att de har haft väldigt roligt samtidigt som jag tror att de lärt sig mycket.

Det blev lite tajt med tid att bara avsätta 3 * 60 minuter till det här arbetet. Ett tillfälle till hade varit utmärkt. Nästa steg var att publicera berättelserna på vår skolblogg - V4:or. Jag planerade att använda Slideshare, men till min besvikelse upptäckte att elevernas specialeffekter och animeringar inte hängde med i inbäddandet på bloggen. Att ladda ner presentationerna till Google Docs och bädda in därifrån gav samma tråkiga resultat.
Efter ytterligare sökande så hamnade jag på pålitliga Ugglemamman och fick tips om Slideboom (beskrivs utförligt på Multimediabyrån). Äntligen fungerade det!

Nu ligger berättelserna på vår blogg. Välkomna att ta del!

Något som eventuellt kan vara negativ med Slideboom är att det på slutet ges ett tillfälle att ge tumme upp och tumme ned. Tumme upp kan vara kul, men tumme ner kan det finnas risker med... Man får vara vaksam.

1 kommentar:

  1. "Den som söker den finner".....
    Snyggt jobbat! Jag har kollat in V4:or och återigen blir jag inspirerad! Jag blir så glad över hur mycket man kan göra tillsammans med eleverna.

    SvaraRadera