söndag 27 mars 2011

Digital elevkompetens

-Får vi spela in oss med webbkameran?
...frågar en av fågelexpertgrupperna mig häromdagen. Vi arbetar med faktatexter och eleverna får redovisa sina fakta med hjälp av Glogsteraffischer. Just de här eleverna hade just upptäckt webbkamera-inspelnings-möjligheten i Glogster. De undrade om de kunde spela in när de läste upp sin faktatext och ha med de på affischen.
Vad säger man... Jag tycker att det är underbart. De har inte bara lärt sig använda ett nytt webbverktyg, de har dessutom hittat vidare användningsmöjligheter för verktyget än vi först tänkt oss. Det är digital kompetens!

en liten del av Glogsteraffischen
- en av flera möjliga ljudspelare
-Ja, vi testar, tyckte jag som bara inte kunde låta bli.

Det gick inte så bra för datorn att ta upp webbkamerainspelningen, men vi testade med att bara spela in ljudet och det blev riktigt bra.
Vi ska nu försöka övertala resten av eleverna att göra likadant. Nu behöver jag inte längre bekymra mig över hur jag ska kunna klona mig för att kunna lyssna i de tre redovisningsgrupperna samtidigt.

2 kommentarer:

  1. Kul! Jag har också använt mig av röstinspelingsfunktionen i Glogster, passar jättebra för att läsa utdrag ur boken om man gör en bokrecension. Då hann jag också höra alla läsa utan att behöva plocka ut dem en och en.
    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Bra idé med Glogsterbokrecension! Jag startade idag vår Wiki med några elever!

    SvaraRadera