onsdag 2 mars 2011

EduGoogle?

Det känns märkligt att man ska behöva skriva ett gammaldags pappersbrev för att komma i kontakt med ett IT-företag som Google. Jag kunde inte hitta någon annan kontaktmöjlighet och kan inte klaga på deras snabbhet att svara (två dagar).


Här är en del av brevet:
"Vi ser bloggen är ett fantastiskt redskap för att synliggöra, stimulera och stärka lärandet. Nu skulle vi vilja att även våra elever kunde få vara delaktiga och skriva inlägg på bloggen. Av vad vi förstår så behöver eleverna då ett Googlekkonto och för att få ett Googlekonto behöver man av vad vi förstår vara 13 år?  
2.3 Du får inte använda Tjänsterna och inte acceptera Villkoren (a) om Du inte är tillräckligt gammal för att ingå ett bindande avtal med Google, eller (b) om Du är förhindrad att ta emot Tjänsterna enligt amerikansk eller något annat lands lagstiftning, inklusive det land där Du är bosatt eller från vilket Du använder Tjänsterna.  
Finns det något sätt att hitta en lösning på detta? Vi skulle så hemskt gärna vilja fortsätta använda Blogger och vi skulle vilja låta våra elever vara mer delaktiga i dokumentationen av lärandet genom att vara skribenter på bloggen utan att behöva bryta mot några regler. Finns det någon form av EduGoogle?"
Jag har svårt att motivera varför eleverna ska strunta i vad användarvillkoren säger samtidigt som jag proklamerar vikten av att respektera till exempel upphovsrätten.


Svaret jag fick (per mail!) var att det visst finns "en skol-anpassad gmail och den är helt kostnadsfri. På den här länken hittar du information om Google Apps för skolor och om hur ni kan gå tillväga för att skaffa det till er skola. Vi har fått jättefin respons på vår satsning på Google Apps for Education. Hoppas att ni också kommer att tycka om det."


Det var inte riktigt svar på min fråga. Jag vill få svar på hur jag kan låta mina elever vara skribenter på vår Blogger-skolblogg utan att behöva bryta mot några lagar och regler. 
Google Apps för skolor verkar intressant (se gärna filmen nedan), men innehåller inte något verktyg i dagsläget som liknar Bloggerblogg. Det innehåller ett Wikiliknande verktyg samt något som heter Google sites som i och för sig verkar intressant. Jag ska lägga det till mig digra lista av sådant jag vill undersöka vidare. Kanske kan det gå att bygga en skolblogg i det verktyget. De exempel de visade var anpassade för äldre skolbarn, men det är svårt att säga om det skulle kunna anpassas även till yngres behov. Jag vill undersöka det. Så länge får det vara vi pedagoger som lägger in informationen på bloggen och eleverna får kommentera anonymt...




Här är en snabbguide.

Det är är också en intressant film om varför man ska använda Google Apps för skolor, mer utifrån organisationsaspekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar