fredag 20 maj 2011

Elever tänker framåt

Med hjälp av det eminenta tankekarts-webb-verktyget Popplet skapade jag en bild över de webbverktyg vi i fyran bekantat oss med under terminen. Eleverna fick frågan hur vi skulle kunna använda oss av dem kommande läsår. På vilka nya sätta skulle dessa verktyg kunna användas i undervisningen i årskurs 5. I grupper om 2-3 kom de med en massa bra idéer. Underbart kul och lovande inför ett nytt läsår. Nästa vecka ska andra fyran få fylla på.

En underbar funktion i Popplet är att man ska kunna samarbeta i tankekartan. Man kan välja att ha små namnetiketter på bubblorna som visar vem som bidragit med vilken idé. Jag hade önskat kunna använda den funktionen tillsammans med eleverna. Eleverna skulle kunnat göra bubblor utifrån det verktyg i tankekartan de hade idéer om. De skulle kunna se varandras idéer och bygga vidare på dem om de önskade. Det skulle kunna bli så bra. Trots mycket trixande och fixande kunde jag dock tyvärr inte få det att fungera...
Jag hoppas kunna lista ut hur det fungerar till nästa fredag då det är nästa fyras tur att bidra med idéer. Är det någon av er som läser det här som fått till det?

1 kommentar:

  1. Nu har jag fått samarbetsfunktionen att fungera. Jag vet faktiskt inte riktigt varför det fungerade nu och inte förra gången. Det ska bli riktigt kul att släppa loss eleverna med detta verktyg på fredag:D

    SvaraRadera