måndag 31 oktober 2011

Animoto

Nu har jag testat bildspel/videoskaparverktyget Animoto. Det var länge sedan jag stötte på det, men jag har inte haft tillfälle att testa det själv.

Genom Animoto kan man ganska snabbt och enkelt skapa proffsiga bildspel och videos med egna foton, videoklipp och musik. Man laddar upp sitt material och väljer en mall. De olika mallarna förser dig med förprogrammerade zoomningar och effekter så att resultatet blir coolt och häftigt.

När du lagt upp allt ditt material bearbetar Animoto det och du kan stänga webbsidan. Animoto skickar dig ett mail när allt är klart. Jag blev lite förvånad över att det tog sådan tid. Jag trodde nästan att det blivit något fel, någon bug. Jag satte igång att göra nya projekt med samma material och blev överraskad när jag hade tre nästan likadana filmer klara dagen efter (ibland är jag lite för snabb och ivrig...).

Vill du göra verkligt snabba bildspel skulle jag rekommendera PhotoPeach, vill du själv bestämma över dina zoomningar och effekter skulle jag rekommendera MovieMaker eller liknande program, men om du vill ha en cool video utan att behöva joxa med zoomningar och dylikt så rekommenderar jag Animoto varmt.

Här är en intruktionsfilm av Joachim Thornström.

Här är min första video. Det är från vår FN-samling förra måndagen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar