söndag 20 november 2011

Alphabetimals

På sidan Alphabetimals kan de yngsta bläddra, lyssna och lära engelska djurord. Det är enkelt och snyggt. En nackdel är dock att det låter som om personen som uttalar djurorden sitter i en burk (vilket kan göra att det är lite svårt att höra en del ord).

På sidan kan du skriva ord med Alphabetimalsbokstäver och skiva ut eller dela på olika sätt. Så här:
Att repetera vad djuren heter på engelska genom att titta på sitt namn kan vara ett kul sätt att arbeta på med yngre barn. Här får man dock vara medveten om att sidan smyger in möjligheten att köpa gåvor med detta tryck på. Först blev jag irriterad över detta, men längre ner på sidan upptäckte jag att inkomsterna går till ett högst behjärtansvärt bokprojekt i Botswana. Se mer i den här videon. Det får mig att gilla sidan än mer, trots att jag egentligen inte gillar sidor för barn där man uppmanas köpa saker.

På sidan finns en urgullig alfabetssångsvideo. 

Det finns också möjlighet att ladda ner ordkort, förläggningsblad och affisch. För att ladda ner detta behöver man gå till Alphabetimals Facebooksida och gilla den. Det är ett nytt grepp som jag inte sett förr när det gäller pedagogresurser. Det är intressant att se webbsidor kopplas samman med Facebook för att sprida sig och göra reklam. 

Tack Larry Ferlazzo för tipset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar