lördag 7 januari 2012

Pedagogen och nätet

Under hösten har jag läst IKT B (Information- och kommunikationsteknik, B-kurs, Uppsala universitet). Istället för en traditionell B-uppsats (som ofta blir hyllvärmare) fick vi i uppgift att göra en webbtidning kring ett akuellt problemområde rörande IT och pedagogik. Tanken bakom detta var att göra det vi producerade mer lockande för läsaren. För att nå dit utmanades vi i att tänka på hur text, bild, färg och form kommunicerade tillsammans. Som verktyg använde vi oss av Scribus eller liknande program.

Man kanske kan tro att det skulle vara lättare att göra en webbtidning jämfört med att skriva en formell B-uppsats. Mina kursare och jag fick dock snabbt insikt i att detta var en rejäl utmaning. Att få layout och innehåll att samspela och bli läsarattraktivt är som att göra en smörgåstårta istället för en vanlig ostmacka. Det blir så många fler dimensioner att tänka på...
Jag tyckte  att det var betydligt mer intressant att göra denna webbtidning istället för en vanlig B-uppsats. Det är ett spännande steg för universitetsvärlden. Jag hoppas att fler universitetsinstitutioner runt om i landet vågar haka på.

Här är min tidning:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar