onsdag 2 maj 2012

Sploderverkstad

Elever skapar Sploderspel på datastugtid
på Växthuset
Flera av mina elever har kommit igång med att bygga egna Sploderspel sedan vi fick tips om verktyget genom Lilla Aktuellt.

Spelskapandet är kreativt och ger problemlösningsutmaningar. Spelskaparen behöver bygga en bana så att den fungerar, en bana som inte är för svår, inte är för lätt och som har ett slut. Det är lite som att bygga en berättelse. I Sploder kan man enkelt testa spelet och se om det man byggt fungerar. Det är som att läsa igenom det man skrivit, med den skillnad att eleverna sällan vill läsa igenom det de skrivit, men att de mer än gärna testar om det de byggt i Sploder fungerar.

Till många barns förtjusning, finns det en hel del skjuta-skjuta aktiviteter man kan bygga in i sina Sploderspel. Jag har så svårt att förstå tjusningen i skjutandet. Jag har faktiskt riktigt svårt för den biten. Sploder har dock en layout och en naivitet som gör att jag kan stå ut med/bortse från den biten till en viss del när jag ser hur kreativa eleverna blir.

Jag har uppmuntrat elevernas Sploderskapande, men jag har inte gett dem lektionstid till att skapa (med något undantag). De har fått möjlighet att jobba med Sploder på vår datastug-tid (tid utanför lektionstid då man kan vara kvar i skolan och göra skolarbete som kräver datorer).
Man kan säkert hitta sätt att använda Sploder pedagogiskt på lektionstid och koppla till läroplansmål. Jag har dock inte sett någon direkt koppling ännu.
Genom att uppmuntra elevernas Sploderskapande på fritiden ser jag dock flera positiva effekter. Bland annat möts elever som annars inte brukar ha så mycket gemensamt. I dessa möten förs intressanta diskussioner och nya talanger lyfts fram i ljuset. Nästa alla elever gillar att spela den typ av spel man kan göra i Sploder och när halva klassen spelat det spel man skapat och säger "Wow, vilket kul spel du skapat!" så kan man som elev växa flera meter. Det är värt mycket!

Vi håller på att bygga en spelsida på vår skolblogg V5:or där eleverna ska kunna publicera de spel de själva gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar