torsdag 31 maj 2012

Världens underverk

Genom sin Street-View-teknologi vill Google göra världsarvet tillgängligt för alla genom Google World Wonders Project. Det är lite som Google Art Project som jag tipsade om förra vecka, men nu är det platser istället för konstverk.

På om-sidan skriver de:
"Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful. With this project we want to make the world heritage sites available to everyone and to digitally preserve them for future generations. We believe that the World Wonders Project can be especially useful for students, scholars and teachers to engage in an innovative and interactive way of learning."
Det finns också lektionsmaterial (under fliken "Education" längst upp till höger) att ladda hem och använda fritt. Ett exempel på lektionstips de har är att låta eleverna skapa ett spel där man ska resa runt i världen och lära sig om vårt världsarv.

Jag tror att det här kan vara en riktig hit för eleverna. Jag kommer ihåg en gång när jag släppte mina elever fritt på Google Earth och de med förtjusning åkte jorden runt och gick på gator i Skopje och tittade in på fotbollsstadiums i Spanien och Tyskland med Street View.



Gammelstads Kyrkstad i Luleå är den enda plats i Sverige som har valts ut till Googles World Wonders Project.

Tack Larry Ferlazzo för tipset!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar