söndag 21 oktober 2012

Läs- och skrivutveckling med blogg - bloggsvenska!

Vi kan införa ett nytt arbetspass i elevernas veckoschema - Bloggsvenska. I fredags hade jag möjligheten att föreläsa för 70 nyfikna svensk lärare i Uppsalas Språk Läs- och skriv nätverk. Jag pratade i cirka tre timmar om hur man kan använda bloggen som redskap för läs- och skrivutveckling i skolan.

Upprinnelsen är ett gästblogginlägg som jag stötte på i sommras där Kathleen Morris gästbloggade på Richard Byrnes blogg Free Technology for Teachers om hur man kan använda bloggen i undervisningen på ett effektivt sätt. Hennes blogginlägg ledde vidare till fler intressanta bloggar och fler drivna pedagoger som använde sig av bloggen i undervisningen. Jag, som under de senaste två åren har bloggat med mina elever, kände inte bara igen mig, jag blev ochså väldigt inspirerad och fick en välkommen spark i baken att ta mitt elevbloggande till nästa nivå. Det delar jag gärna med mig av.

Här är min Power Point från i fredags:

Det var riktigt kul att kunna dela detta med flera och det var också riktigt kul att se att så många av deltagarna verkade tycka att det var intressant och viktigt det jag hade att dela.

I slutet av föreläsningen pratade jag om hur man kan göra för att komma igång. Jag gav några tips på hjälpverktyg för oss pedagoger. Ett av verktygen som jag presenterade var Facebook-grupper. Pedagogrelaterade grupper på Facebook har är till stor hjälp för mig som pedagog. De ger inspiration, fungerar som "support" och är ett bra ställe att promota egna blogginlägg. Jag har skapat Facebookgruppen Bloggsvenska som är tänkt som ett forum för att dela exempel på hur man kan arbeta med bloggen som redskap för läs- och skrivutveckling, som forum för att sprida bra länkar och som ett ställe att ställa frågor med mera. Gå gärna med i gruppen och dela med dig!


2 kommentarer:

  1. Hörde nu i eftermiddags en kollega som berättade om din föreläsning. Hon visade din pp och vi hade ett bra samtal om vitsen med klassblogg. Tack för att du inspirerar så många. Facebookgruppen låter riktigt lockande även för en som aldrig är på facebook. Vi får väl se om jag törs.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du berättade A-L, det är kul att höra att andra blir inspirerade:)
    Klart att du törs, kom igen! De pedagogiska facebook-grupperna är det bästa lärresurserna för lärare just nu! Vi behöver din röst där också och du vet inte nu att du egentligen inte klarar dig utan dem:)
    Hälsningar Elisabet

    SvaraRadera