måndag 26 mars 2012

fredag 23 mars 2012

Konst, internet och Creative Commons

Webbpublicering med hjälp av Creative Commons skapar nya idéer, fördjupar och breddar det ursprungliga konstverket. Se exempel i filmen nedan:

01:or på Växthuset








Riktigt kul tycker jag att det är att vi nu har fyra skolbloggar på Växthuset skola. För ett och ett halvt sedan hade vi ingen alls!
Besök vår nyöppnade 01:or på Växthuset. Det är våra fyrors skolblogg. Se speciellt det här inlägget där de stolta tar emot hyllningar för sin femteplats i Schackfyran. De gick vidare till final i Västerås i juni - grattis! Den fina bakgrunden består av ögon som alla elever har tecknat av sig själva.

Besök även 05:or på Växthuset - våra förskoleklassera skolblogg, 03:or på Växthuset - våra tvåors skolblogg och den som jag är med och jobbar med, V5:or - femmornas skolblogg.

Vifinition

Jag som älskar ord kan inte låta bli att gilla siten Vifinition.com. Sidan är en urban video ordlista där vem som helst kan bidra med sin ordförklarings-video. Vilken underbar idé!

Jag får genast idén om att låta elever göra ordförklarings-videos. Det vore underbart. Snacka om att verkligen få gå på djupet av ett ords betydelse om man ska göra en video om ordet!



Se även mina elevers ordsida V5:ors ord!

Ingen rödpenna

Guldäppelpristagaren Gunilla Almgren Bäck
från Mölndal 
föreläser engagerande och
inspirerande om specialpedagogik och IT
Jag känner mig fortfarande fylld av intryck från två-dagars-konferensen Framtidens Läromedel på UKK i Uppsala den här veckan. Det är som sockerdricka i hjärnan. Idéer bubblar, hoppar och far runt. 
Jag gick på en del riktigt bra föreläsningar och på en del mindre bra. 


Bland de bra föreläsningarna var Jacob Linder, gymnasielärare på Celsiusskolan i Uppsala. Han pratade bland annat om Khan Academy som är en gigantisk video-kurs site där du med självrättande övningar med videohjälp i bland annat matematik kan skräddarsy din egen kurs anpassad efter dina behov och din utveckling. Elev och student kan tydligt se utveckling och problemområden.


No-red-ink har en liknande idé. Khan Academy är mest känd för sina matematikövningar. No-red-ink verkar mest vara inriktad på engelska språkövningar och är långt ifrån lika omfattande som Khan Academy (som har över 100 000 000 lektioner). 
I No-red-ink får du språkövningar, kan få hjälp och kan få respons på hur det går för dig som elev. Idén med No-red-ink är att du får språk-övnings-meningar genererade utifrån ditt eget val av kända personer eller nära och kära. Sidan är under utveckling och anger att man snart kommer att kunna bygga egna övningar.
Liksom i Khan Academy kan man som lärare följa sina elevers utveckling och se vad de behöver öva mer på. Det jag hunnit prova i No-red-ink fungerar smidigt och verkar bra. Det är dock inte speciellt omfattande. Det är heller inte en övningsbok man köper in till en klass och använder och den behöver man rätta och komma ihåg att ta med. No-red- ink är gratis finns alltid tillgänglig på webben (även för glömska elever), den är självrättande (för pedagoger som vill ägna sig åt annat än rättning) och ger pedagog och eleven möjlighet till översikt över utvecklingen. 


Skriv gärna en kommentar om du har provat!


Här är in introduktionsvideo om No-red-ink:


Tack till Larry Ferlazzo för tipset!

måndag 19 mars 2012

Nya användningsområden för Ipaden



Jag hittade denna på den trevliga bloggen Ipad-bloggen. Det verkar vara en blogg väl värd att följa.

Blogg om att skapa en Bloggerblogg

Blogger har uppdaterat sitt gränssnitt.
Först vägrade jag. Allt verkade bara mycket krångligare. Omöjligt att hitta...

Det var när jag skulle hjälpa några av min elever att starta bloggar som jag märkte att det skulle underlätta om jag kunde de nya gränssnittet. Jag bytte och upptäckte till min förtjusning att den nya modellen innehåller en hel del trevliga förbättringar. Nu när jag vant mig trivs jag riktigt bra med det nya.

Häromveckan skulle jag lära några andra lärare här i Uppsala om hur man startar en Bloggerblogg. Jag upptäckte då att det inte fanns några bra instruktionsfilmer för Blogger med det nya gränssnittet.

Nu har jag spelat in egna. Det fler flera stycken så jag tyckte att det var smidigast att lägga dem på en blogg;)

Här är "Skapa en blogg i Blogger"!
De finns nu även på min kollega Anna-Lena Ekstrands och min resurssida Drivbänken.

måndag 12 mars 2012

Digitalt spel blir analog lek





Det är intressant att se hur den digitala leken kan inspirera den analoga leken. Här är en bild från när min som leker Angry Birds* med hjälp av plus-plus och kapla**.

Spelet bearbetas i leken och leken får nya idéer i spelet.



* Angry Birds är ett populärt spel för Ipad/Iphone/Android där man ska skjuta iväg färgglada fåglar och riva byggnader.
** Plus-plus och kapla är populära lek-bygg-material

tisdag 6 mars 2012

Packa webbfavoriterna i en påse

Med Bag-the-web kan du enkelt göra listor över webbsidor du vill spara eller dela - du packar dem i en "påse". Du kan också knyta din påse till andra påsar. På så vis blir ditt pås-packande ett nätverksbyggande.

Tack David Kapular för tipset! Här är hans "bag" fylld med bra pedagog-webb-tips!


måndag 5 mars 2012

Pinnion

Om man vill ta reda på vad som är populärast eller vad en grupp tycker om något, så är Pinnion ett bra webbverktyg. Man skapar lätt en lite undersöknings-app som sedan kan mailas som länk eller bäddas in som här nedan. Man kan ha flera frågor om man vill och man kan även ladda upp bilder till frågorna och/eller till de olika svarsalternativen. Det skulle kunna fungera utmärkt om man till exempel vill ha en omröstning på sin blogg.

När man klickat i sitt alternativ klickar man på lilla pilen längst ner. Sidan man då kommer till har en liten symbol längst ner till vänster. Om man klickar på den får man en bild av resultatet av undersökningen.

Pinnion är rätt så lätt att arbeta med och kan nog komma till bra nytta. Verktyget är inte det snyggaste rent layoutmässigt och heller inte helt intuitivt i hur man ska klicka sig fram i själva undersökningen. Testa själva!



Tack Richard Byrne för tipset!

lördag 3 mars 2012

Flubaroo

Kände ni till att man kan göra sin Google-Docs-enkät självrättande?

kommande veckans IT-läxa för mina femmor har de i uppgift att se några korta filmer om kroppen på en webbsida och sedan svara på frågor i en Google-Docs-enkät. Svaren får jag med hjälp av Flubaroo rättade automatiskt och jag får en sammanställning av resultaten.
I den här typen av verktyg kan frågorna tendera att bli av mer söka-fakta-art, men jag tänker att man kan försöka klura ut flervalsfrågor som även utmanar elevens förmåga att se sammanhang och förmåga att läsa mellan raderna. Man får också varva denna typ av hör-/läsförståelseövningar med andra former.

Här kan ni se hur Flubaroo fungerar:


Jag låter gärna datorn sköta rättandet så att jag kan fokusera på annat som lärare.

Känner du ännu inte till hur man gör enkäter i Google Docs? Det är inte speciellt svårt! Se bra instruktionsfilmer av Ugglemamman här!

fredag 2 mars 2012

Undersök!

Leolumix, CC (by-nc-sa), fotocommunity.com
Det finns mängder med webb-baserade undersökningsverktyg. Richard Byrne har gjort en fin lista på sin blogg. Det tackar jag för. Jag har testat de flesta av dem nu och flera av dem är riktigt trevliga.

Jag sökte dock efter ett undersökningsverktyg för att samla in vårtecken. Efter att ha provat de flesta på Richards lista landade jag ändå i att välja gamla goda Google enkät. Här är en länk till vår skolbloggs vårtecken-enkät.

Jag sökte först efter en widget/gadget för just vårtecken. Tänkte att det kanske skulle kunna finnas, kanske till och med någon svensk-tillverkad - vi svenskar är ju som tokiga i våren... Känner ni till någon?
Finns det någon html-knackare som har lust att skapa en liten fin en att bädda in i marginalen på bloggen? Med funktionen att få en fin lista över alla inrapporterade vårtecken med datum, tecken och uppgiftslämnare, kanske även en bild - det vore toppen : )

torsdag 1 mars 2012

Jag gästbloggar på Creative Commons Sverige

Jag delade med mig om min vardagskamp kring upphovsrätt och elevers attityder (se mitt förra blogginlägg) till det till bloggen Creative Commons Sverige. De gillade historien och bad om att få publicera den. Kul!
Här är den!