torsdag 31 maj 2012

Världens underverk

Genom sin Street-View-teknologi vill Google göra världsarvet tillgängligt för alla genom Google World Wonders Project. Det är lite som Google Art Project som jag tipsade om förra vecka, men nu är det platser istället för konstverk.

På om-sidan skriver de:
"Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful. With this project we want to make the world heritage sites available to everyone and to digitally preserve them for future generations. We believe that the World Wonders Project can be especially useful for students, scholars and teachers to engage in an innovative and interactive way of learning."
Det finns också lektionsmaterial (under fliken "Education" längst upp till höger) att ladda hem och använda fritt. Ett exempel på lektionstips de har är att låta eleverna skapa ett spel där man ska resa runt i världen och lära sig om vårt världsarv.

Jag tror att det här kan vara en riktig hit för eleverna. Jag kommer ihåg en gång när jag släppte mina elever fritt på Google Earth och de med förtjusning åkte jorden runt och gick på gator i Skopje och tittade in på fotbollsstadiums i Spanien och Tyskland med Street View.



Gammelstads Kyrkstad i Luleå är den enda plats i Sverige som har valts ut till Googles World Wonders Project.

Tack Larry Ferlazzo för tipset!


tisdag 29 maj 2012

Delat författarskap i Drive

De små färgade fyrkanterna under "Dela"
representerar de tre kollegorna som är inne
 i dokumentet samtidigt som jag.
Idag har jag samskrivit diverse dokument i delade dokument i Google Dokument/Google Drive. Vi har gjort bordsplacering för avslutningslunchen, gjort religionsprov och omdömen i olika ämnen.

Genom Drive kan flera författare skriva i samma dokument samtidigt på olika datorer. När flera skriver dyker små namnlappar upp och var och en är tilldelad en egen färg. Jag tycker att det är supersmidigt att kunna skriva tillsammans på detta sätt. Allt sparas dessutom i ett exemplar som genom molnet är tillgängligt för oss alla som delar dokumentet.

För ett flertal av mina kollegor är detta helt nytt och det var superkul att dela fascinationen av att det här verktyget är så lätt och bra att använda tillsammans.







måndag 28 maj 2012

Lärandet i det digitala samhället

Ruben Puenteduras SAMR-modell bra förklarat av Ola Henningsson. Tack till Skolväskan på facebook för tipset!





Småungar & medier


"Mediekompass har tagit fram lektionsmaterial för att arbeta med de yngre barnens medievanor baserat på Statens medieråds rapport Småungar & Medier. Materialet är utformat för förskolan upp till årskurs 5. Övningen ger eleverna möjlighet till en gryende källkritik kring de medier de använder.

Syftet är att inventera medievanorna i klassen, att reflektera kring sitt medieanvändande och att få barnen att diskutera medieprodukter sinsemellan." (länkar är ett tillägg från mig)

Så beskriver Statens medieråd själva lektionsmaterialet. Jag har inte själv använt materialet, men efter en snabb genomtitt tycker jag att det verkar riktigt bra.

De har även tagit fram en lärarhandledning för äldre barn.

Sju frågor om spel

Idag är jag ute och uppdaterar mig om resurserna som finns på bland annat Statens Medieråd. Jag ser att de har en ny folder som tar upp vanliga frågor om spel. Foldern heter Sju frågor om spel. Foldern riktar sig till föräldrar och andra vuxna i barns närhet.

Här är råden som presenteras i foldern:

"Tips på hur du som vuxen kan spela roll
 Respektera åldersrekommendationerna
 För en dialog med barnet om vilka spel det spelar
 Ta reda på vad spelen kostar för att slippa överraskningar
 Skaffa dig en egen uppfattning om spelen, prova gärna själv
 Kom överens om hur lång tid och vilka spel barnet får spela
 Prata med andra vuxna om vilka regler man har kring spel"

Foldern skulle passa bra att dela ut vid till exempel ett föräldramöte där man lyfter frågor om barns spelvanor och internetanvändande.



Det finns också en relativt ny folder om Statens Medieråds uppgift.

Presentera Nosa på nätet

Klippt från presentation som finns att ladda ner från
Statens Medieråd
, Eva-Lena Hedvall har gjort illustrationen,
Åsa Kronkvist är författare till materialet 
Jag har tidigare använt mig av Statens medieråds material Nosa på nätet när jag arbetat med internet och källkritik med yngre elever. Jag gillar materialet. Jag såg att jag skrev om det i ett av mina allra första blogginlägg på den här bloggen.

Jag såg nu att de även har en presentation som man kan ladda ner och använda med kollegor eller med föräldrar.

Här kan du hämta presentationen.

Spela roll

"92% av alla barn 9 - 16 år spelar."
I Statens medieråds filmrum hittar man två riktigt bra filmer om spelande. Till den första filmen här nedan finns diskussionsfrågor. Detta skulle man kunna använda tillsammans med elever och/eller föräldrar.


Diskussionsfrågor till Spela roll




Lilla O lär pedagoger

Klipp från UR:s webbplats Didaktikens verktyg
Jag har tidigare skrivit om elever som spelar in instruktionsfilmer. Skärminspelningar är ett fantastiskt bra pedagogiskt redskap. Eleverna får summera och uttrycka sina kunskaper samtidigt som kunskap synliggörs och delas.

Idag såg jag att en av mina elevers instruktionsfilm om hur man hämtar en bild som har Creative Commons licens finns på webbplatsen Didaktikens verktyg. Det känns underbart att en av mina elever kan vägleda pedagoger på en nationell webbplats. Det är att "flippa klassrummet"!

Ps! Google har ändrat lite på hur man söker bilder med avancerad sökning sedan filmen spelades in i oktober 2011. Instruktionsfilmer är en färskvara...

torsdag 24 maj 2012

Om en bild utvecklar talet

"Om en bild är en app som vill hjälpa barn utveckla sitt tal genom bilder och ljud. I appen skapar man fotoalbum med bilder som visar olika saker så som Mina vänner, Hos tandläkaren, Favoritdjur. Till varje bild kan man spela in ljud som beskriver bilden så att den som använder appen sedan kan lyssna för att att härma och på så sätt träna upp sitt tal."


...så beskrivs appen som är en vinnare av Hjälpmedelsinsitutets Developer Challenge 2012 nu är tillgänglig på AppStore för 22 kronor.

Här är en instruktions - den är lite lång, men väldigt charmig.




Tack Britt Hansson i Facebookgruppen iPads i förskola och skola för tipset!

måndag 21 maj 2012

Nätberättande

"Datorn och internet har frigjort berättarlusten på ett sätt som för alltid påverkat berättandet och dess former. Att öppna sitt inre, snabbt och utan självcensur, och att göra det tillgängligt för alla det är en stor förändring av berättandet."

Så inleds det mycket innehållsrika och intressanta programmet Nätberättande som är en del i serien Ett evigt berättande från UR. Programmet inleds med ett reportage om att skriva för spel. Tommy Tordsson berättar om hur det är vara författare till ett dataspel. Den största skillnaden är att man som läsare av en interaktiv berättelse kan påverka innehållet. Tommy Tordsson talar om en kommande, helt ny, generation berättare som tänker interaktivt och icke-linjärt.

Programmet tar även upp om fanfiction. Fanfiction är när man skriver en ny berättelse men använder sig av redan existerande karaktärer från till exempel en roman.
"Vi är inne i uppbyggandet av ett stort textuniversum där medierna går i varandra och där berättelserna byter mediala uttryckssätt", säger Christina Ohlin-Scheller, fil dr på Karlstads universitet som forskar om ungas läs- och skrivvanor. Hon pekar på en medskapandekultur i det nya medialandskapet och talar om fanfictionforumen som informella lärandemiljöer där unga lär, stimulerar och uppmuntrar varandra.

Programmet hinner också med att berätta om Sara Rudenmo, lärarstudent i Uppsala (2010), som skriver en bakblogg och som vill använda nätpublicering som ett sätt att utveckla sina elevers skrivande. Och om Hannah Skjöld som berättar genom att skapa film. Hon valde att göra hennes egenfinansierade film "Nasty Old People" tillgänglig för alla genom att lägga ut den på nätet. Det blev ett sätt att få en fantastisk oanad spridning för filmen.



Programmet är tillgängligt till och med 17 aug 2012.

UR.se

Klipp från www.ur.se, 120521
9 av 13 notiser på UR:s (utbildningsradions) förstasida handlar idag om IT och pedagogik på något sätt. IT och pedagogik är verkligen i ropet kan man konstatera.

Av de fyra som inte handlar om internet handlar två om retorik, en om skådisar och en om att UR:s program kommer att kunna göras tillgängliga på nätet längre (och det är ju också om internet...).

Det är många fantastiskt bra länkar till program och webbplatser på UR:s hemsida.
Till exempel:
Maskinen som förändrade världen - en film om datorns historia som  ger intressanta perspektiv (tillgänglig till och med 7/8 2012)
Strålande skola - Skolministeriet om hur elever påverkas av de trådlösa nätverken i skolan (tillgänglig till och med 24/10 2012)
Informationssamhälle - om vad den kunskapstillgänglighet som datorerna och internet erbjuder kräver för nya förmågor hos eleverna (tillgänglig till och med 9/6 2012)
Didaktikens verktyg - UR:s fantastiskt innehållrsika webbplats om att lära och undervisa multimodalt

Idag har jag fått veta att Uppsala Kommun har tecknat kommunlicens för NE (Nationalencyklopedin) med tillhörande UR-arkiv. Toppen med en sådan resurs tillgänglig i skolan : D

YouTube fyller sju år!

Det känns som om YouTube alltid funnits. Som att YouTube är en väl etablerad och självklar plattform för delande som vi inte kan vara utan.

7 år.
YouTube har bara funnits i sju år.
Nu i maj fyller YouTube sju år!
För mig är sju år en ganska kort tid. Det är en fascinerande tanke att något kunnat växa sig till en sådan enormt stor och betydelsefull plattform på så kort tid.

Vilket för oss nu okänt webbverktyg kommer vi ha som självklar plattform om ytterligare sju år?



Tack Andreas Skog för tipset!


Kahn Academy

konferensen Framtidens läromedel i Uppsala i mars i år lyssnade jag på när Jacob Linder, gymnasielärare på Celsiusskolan i Uppsala, berättade om matematik-webb-verktyget Khan Academy. Jag blev fascinerad och intresserad av verktygets potential.
Jag stötte på nedanstående TED-klipp där grundaren, Salman Khan, själv berättar om Khan Academy.



Tack till Karin Brånebäck (som startat Facebookgruppen Flippa klassrummet) för tipset.

lördag 19 maj 2012

Maila dig själv i framtiden

Klippt från Futuremes hemsida. Det är exempel på
framtidsmail.
Skriv en trevlig hälsning till dig själv i framtiden! Med futureme.org är det enkelt fixat. Du skriver meddelandet och bestämmer vilken dag det ska mailas till din adress. Sedan är det bara att vänta och hoppas att man glömmer det man gjort så att man kan bli glatt överraskad när mailet dimper ner i inboxen.

Detta kanske inte är det mest livsnödvändiga webbverktyget jag stött på, men det är en ganska charmig idé. Man skulle kunna låta sina elever skriva ett mail till sig själva i början av ett läsår som de mailar till sig själva i slutet av läsåret.

Jag valde att skicka ett mail till mig själv och gratulera till sommarlovet!


Unga och internet

Barn stöter på allt mellan himmel och jord på nätet. Hur hanterar barn och unga det? Hur hanterar vi vuxna som finns runt barnen det?
Detta pratade Elza Dunkels, Christina Stielli och Hans-Gunnar Storm om i Nyhetsmorgon häromdagen.

Det barn träffar på på nätet och på andra ställen
Var%20femte%20barn%20k%C3%A4nner%20obehag%20n%C3%A4r%20de%20vistas%20p%C3%A5%20internet

Tack IT-mamman för tipset!

Google Art Project

Nu har jag undersökt den fantastiska webbresursen Google Art Project. Du kan få tillgång till över 32 000 konstverk från 46 olika museer i olika delar av världen (och fler är på gång) hemma i din dator.
Google Art Projekts hemsida ger dig unika möjligheter att zooma in och undersöka detaljer, vandra runt i museum och  ta del av extramaterial kring konstverken.

Det här är en fantastisk möjlighet för skolor att undervisa med hjälp av konstverk.

Vi ska använda Google Art Project på torsdagens bildlektioner när vi ska arbeta med konstanalys. Eleverna har även en IT-läxa denna vecka där de får undersöka Google Art Project på egen hand (ett sätt att göra det möjligt för alla att testa själva då våra skoldatorer inte riktigt räcker till i nuläget...).

Här är en instruktionsfilm jag just gjort om webbresursen:





onsdag 16 maj 2012

Prisutdelning

Med vår skolblogg V5:or var vi en av fem nominerade i vår tävlingskategori, årskurs 1-5, i Webbstjärnan och vi hade fått inbjudan till prisutdelning på hotell Rival i Stockholm. Idag var det dags och jag åkte tillsammans med sex elever och var med om en spännande dag.

Vi kom på delad fjärde plats och jag känner mig grymt stolt för vi skapat bloggen tillsammans, blivit nominerade och lärt oss en massa om IT och lärande. Här är ett bildspel från vår dag!





söndag 13 maj 2012

Skapa infogram

Ett infogram är en kombination av bild, text och diagram av olika slag. Det handlar om att visualisera fakta och siffror på ett åskådligt och pedagogiskt sätt. BBC publicerade en arikel om en undersökning som bland annat visar att en människa använder cirka 20% mindre kognitativa resurser om han/hon får informationen presenterad genom bilder.

Det finns massor av bra infogram att skåda på nätet. Här är några exempel:
Our Amazing Planet: Top To Bottom
“How Big Is Our Solar System?”
Många av infogrammen erbjuder möjlighet att bädda in på egen webbplats.

Nätet gör det även möjligt att göra interaktiva infogram, till exempel zoom-bara och klick-bara. Se exempel i mitt förra inlägg.

Det är även möjligt att göra egna snygga infogram. Det skulle kunna vara ett riktigt bra verktyg i klassrummet när elever ska förstå och synliggöra fakta och siffror.
Jag har testat infogr.am. Det var lätt och roligt att hantera. Jag kunde dock inte få alla textboxar att fungera, det kan bero på att verktyget fortfarande är i "beta" eller att jag borde använt en annan webbläsare (jag har testat med Crome och Explorer). Infogr.am är ett enkelt och avskalat verktyg som jag verkligen tror att det skulle gå att sätta i händerna på elever, även yngre. Om man har elever som inte har Facebook eller Twitterlinloggning kan det dock bli ett problem eftersom inloggningen sker genom dessa. En till sak var att värdet 0-3 hamnade utanför linje-diagrammet och jag kunde inte lista ut hur man rättade till det. Trots detta tycker jag att det blev ett riktigt snyggt resultat.

Här är mitt första test (observera att all fakta i infogrammet är påhitt). Testa att klicka!



Easel.ly är ett annat verktyg. Det är lite mer avancerat:


Se även David Ferlazzo´s "The Best Resources For Creating Infographics" för fler exempel på infogram och fler exempel på verktyg. Han hänvisar där till exempel till "10 Awesome Free Tools To Make Infographics" av Angela Alcorn.
GOOD infographics hittar du en stor samling välsorterade inforgam i olika ämneskategorier.


Förstora universum

Extrem-zooma och få allt från en översikt av universum till den minsta delen av en atom. Genom bilderna kan du jämföra olika djur, byggnader, planeter etcetera.
Pedagoger skulle kunna använda detta till exempel när ett område om Rymden eller ett område om kemi - de minsta byggstenarna ska introduceras.



The Universe made possible by Number Sleuth

Tack till Richard Byrne för tipset! Han tipsar även om "The Scale of the Universe - Interactive" som är en liknande interaktiv zoomningsbild där du kan klicka på bilkder och få förklaringar.

tisdag 8 maj 2012

Tinkercad

Tinkercad är en variant på Google Sketchup:




Nu skulle jag verkligen önska att vi hade fler datorer (vi har åtta hjälpligt fungerande på 42 elever...) där jag jobbar för jag vill prova detta med elever nu, och jag vill att de ska få testa var och en. Samlärande när elever delar datorer kan vara riktigt bra, men för det här verktyget tror jag att det skulle passa bäst om var och en fick testa.

På Tinkercad blir du guidad med hjälp av små textboxar (på engelska) och genom enkla lektioner kan du avancera dina färdigheter steg för steg.
En trevlig detalj är att de bjuder in barn under 13 att skapa konton (de uppmanas dock (i Privacy Policy) kolla med sina föräldrar innan de går vidare med registreringen). En annan trevlig detalj är att alla 3D-skapelser verkar vara/bli licensierade under Creative Commons by-sa.



söndag 6 maj 2012

Unga bloggare


Några av V5:ors elevbloggar
För lite drygt ett år sedan skrev jag till Google för att fråga hur jag skulle gå till väga för att mina 10-åriga elever skulle kunna vara skribenter på den Blogger-skolblogg som vi hade. Svaret jag fick var att testa använda mig av Google Apps för skolor. Det var inte riktigt vad jag sökte efter. Jag ville ha en blogg liknande Blogger där mina elever kunde bli skribenter utan att behöva bryta mot lagar och regler. För att bli skribent behöver man ett Google-konto och för att ha ett Google-konto behöver man vara över 13 år (troligtvis 16 år enligt svensk lag).

Jag har fortsatt med Blogger och låtit elever delta genom det vi pedagoger publicerat, genom kommentarer och olika inbäddade webbverktyg. Jag trivs med Blogger som är smidig och enkel att hantera, men jag känner mig inte helt nöjd eftersom de yngre eleverna stängs ute i delaktighet.
Det senaste halvåret har jag ett gäng elever som startat egna elevbloggar. Jag kunde inte riktigt hålla mig från detta trots att jag inte hittat någon lösning på ovanstående. Det har varit riktigt kul att se elevernas engagemang, elevernas brottning med svårigheter och deras utveckling som bloggskribenter. Jag löste "ålder-problemet" genom att få deras föräldrar att skriva under ett ok till kontot. Det känns dock inte som någon bra lösning för skolan. Vad skulle jag ha gjort om en förälder (med all rätt) sagt nej. Skulle den eleven inte fått delta i bloggandet? Det är en lösning som inte håller i längden.

Nu har jag genom Webbstjärnan lärt mig Wordpress. Där kan man skapa skribenter genom att ange en e-post, till exempel eleverns skol-e-post, och då behöver inga lagar brytas. Jag ser fram emot lagligt bloggande elever till hösten!

Nominerad

Martin AnderCC (by)


Under mina kursdagar fick jag reda på att jag blivit nominerad till Webbstjärnans lärarpris. Priset är ett specialpris i Webbstjärnan och delas ut till lärare som genom Webbstjärnan utvecklat sin undervisning med hjälp av internet och webbpublicering. 


Det känns smickrande!

Nytt verktyg


I två dagar, torsdag och fredag, har jag fått min hjärna utmanad i att lära mig hantera hemsidesverktyget Wordpress. Det var grymt roligt, inspirerade och intressant. Wordpress är ett mer flexibelt hemsidesverktyg jämfört med till exempel Blogger, och därmed också mer utmanande.
Kursen jag gått var i regi av iis.se (Stiftelsen för infrastruktur) och Webbstjärnan. Ett extra plus var att träffa så många kreativa och taggade IT-pedagoger!

fredag 4 maj 2012

onsdag 2 maj 2012

Sploderverkstad

Elever skapar Sploderspel på datastugtid
på Växthuset
Flera av mina elever har kommit igång med att bygga egna Sploderspel sedan vi fick tips om verktyget genom Lilla Aktuellt.

Spelskapandet är kreativt och ger problemlösningsutmaningar. Spelskaparen behöver bygga en bana så att den fungerar, en bana som inte är för svår, inte är för lätt och som har ett slut. Det är lite som att bygga en berättelse. I Sploder kan man enkelt testa spelet och se om det man byggt fungerar. Det är som att läsa igenom det man skrivit, med den skillnad att eleverna sällan vill läsa igenom det de skrivit, men att de mer än gärna testar om det de byggt i Sploder fungerar.

Till många barns förtjusning, finns det en hel del skjuta-skjuta aktiviteter man kan bygga in i sina Sploderspel. Jag har så svårt att förstå tjusningen i skjutandet. Jag har faktiskt riktigt svårt för den biten. Sploder har dock en layout och en naivitet som gör att jag kan stå ut med/bortse från den biten till en viss del när jag ser hur kreativa eleverna blir.

Jag har uppmuntrat elevernas Sploderskapande, men jag har inte gett dem lektionstid till att skapa (med något undantag). De har fått möjlighet att jobba med Sploder på vår datastug-tid (tid utanför lektionstid då man kan vara kvar i skolan och göra skolarbete som kräver datorer).
Man kan säkert hitta sätt att använda Sploder pedagogiskt på lektionstid och koppla till läroplansmål. Jag har dock inte sett någon direkt koppling ännu.
Genom att uppmuntra elevernas Sploderskapande på fritiden ser jag dock flera positiva effekter. Bland annat möts elever som annars inte brukar ha så mycket gemensamt. I dessa möten förs intressanta diskussioner och nya talanger lyfts fram i ljuset. Nästa alla elever gillar att spela den typ av spel man kan göra i Sploder och när halva klassen spelat det spel man skapat och säger "Wow, vilket kul spel du skapat!" så kan man som elev växa flera meter. Det är värt mycket!

Vi håller på att bygga en spelsida på vår skolblogg V5:or där eleverna ska kunna publicera de spel de själva gjort.