måndag 8 april 2013

Poesi i Storybird

Våra fyror arbetar med Storybird-berättelser. Nu när jag besökte Storybird-sidan såg jag att en nyhet är att man också kan skapa poesi i likhet med kylskåpspoesi, det vill säga ord som man pusslar ihop till dikter. I Storybird får man en av de vackra illustrationerna som inspiration för att skapa en dikt. Orden är på engelska, och jag tänker att det nog är ett superbra sätt att leka med det engelska språket för nybörjaren i engelska.  Dikter är på sätt och vis så förlåtande när det gäller grammatik och genom att orden är färdigskrivna kan elevernas ordförråd vidgas. Det här är definitivt något jag vill testa med elever.



3 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag har också använt storybird och tycker verkligen om den sidan, men nu funkar den inte. Jag har testat alla olika browsers som finns, den fungerar inte ändå. Är det något du också har problem med eller vet något om? Du skulle kunna svara i ett inlägg i min blogg, om du vill. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika! Kul att du gillar min blogg och kul att även du sett möjligheterna i Storybird. Vi har inte haft några problem med Storybird (förutom att eleverna glömmer bort sina lösenord (vi övar på det där med lösenord just nu...)). Vad är det som krånglar? Är det att logga in eller att arbeta med berättelserna på sidan? Har du ett lärarkonto?

      Radera
  2. I nuläget verkar det vara så att man bara kan skapa fem dikter. Den här dikt-Storybird-versionen är under utveckling.

    SvaraRadera