söndag 5 maj 2013

Dela!

För drygt sju år sedan lade jag in en lektion på webbplatsen Lektion.se. Lektionen heter Julkalender med komplimanger (du behöver logga in på Lektion.se för att ta del av lektionen. Det är gratis att skapa ett konto) och var en beskrivning av en lyckad julkalender en kollega och jag haft tillsammans med våra elever. Julkalendern går ut på att eleverna skriver komplimanger till varandra som sedan sammanställs så att var och en av eleverna får ett kort med komplimanger en dag under advent.

Jag kommer ihåg att jag loggade in ett tag efter att jag skickat in lektionen och förvånades över hur många "tummen upp" den fått. Lektionen har nu blivit nerladdad 52 117 gånger. Om man tänker att i alla fall hälften av de pedagoger som laddat ner lektionen genomfört den i en klass och att en klass är 25 elever så innebär det att 651 462 elever fått någon form av komplimang-kort av sina klasskompisar och förhoppningsvis värmts och stärkts i sitt inre. Det känns kul att ha kunnat inspirera till det genom en uppladdad lektionidé.

Lektion.se hörde av sig för ett par veckor sedan angående att de planerade en intervjuserie om några av de mest populära lektionerna de har. Jag fick maila in svar på några frågor och nu finns min intervju på deras sida.


1 kommentar:

  1. Va kul! Jag är en av de som använder lektion.se ibland, det är verkligen fantastiskt att kunna ta del av andras briljanta idéer :)

    SvaraRadera