tisdag 26 november 2013

Contact Form 7 och digitalt lärande

Nu har jag lärt mig infoga ett skräddarsytt kontaktformulär på en av våra Wordpressbloggar. Jag tog hjälp av superpedagogen YouTube. Där hittade jag nedanstående klipp som hjälpte mig att komma igång. Det som först såg ut som rena grekiskan med html-kod och obegripbara fält blev ett riktigt användbart och flexibelt verktyg.

Jag har jobbat med att fila på vår webbplats för vårt bloggprojekt Slöjdstafetten, ett projekt inspirerat av bloggen Nalleresan. Snart har vi våra pinnar redo för avfärd :)

Detta att jag kan sitta hemma och söka information kring något jag inte kan något om och få en kille i Boston som förklarar för mig och visar mig hur jag kan komma igång, visst är det coolt! Jag har använt det här sättet att lära ganska länge nu så att jag nästan börjar ta det för självklart. Digitala skollyftet och diskussionerna där kring lärande i digitala miljöer har fått mig att titta på det lite utifrån och får mig att vilja reflektera över fenomenet för att hitta ledtrådar till vidareutveckling.

Jag tror att vi i skolan bara använder en liten, liten del av nätets potential för lärande. För att kunna ta utvecklande steg tror jag att det behövs lite metakognition. Hur lär jag mig när jag lär på nätet? Varför väljer jag de YouTube-klipp jag väljer? Hur tänker eleverna kring lärande och nätet?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar