måndag 11 november 2013

MItt personliga kursmål i Digitala skollyftet

Fast jag egentligen skulle arbeta med min metall-hemtenta och inte hade riktigt tid att vara nyfiken på annat, kunde jag inte låta bli att registrera mig på MOOC:en Bedömning och betyg som ges på Lifelong Learning Web, ett samarbete mellan Karlstads universitet, Högskolan i Lillehammer och Skolverket. Jag registrerade mig och startade.

Det var inlägget "Svensk MOOC-inspirerad webbkurs om bedömning"  i Omvärldsbloggen som tipsade mig om kursen och introducerade begreppet MOOC för mig. I inlägget tipsade även Stefan Pålsson om Digitala skollyftet som skulle starta om någon vecka. Även den MOOC:en kändes väldigt lockande. I min tjänst som IT-didaktiker i kommunen ingår att jag ska omvärldsbevaka och det här fenomenet kände jag var en spännande bevakning att göra. Jag anmälde mig även till Digitala skollyftet.

Som kursmål vill jag ha att undersöka möjligheterna med MOOC. Genom att gå både kursen Bedömning och betyg och Digitala skollyftet parallellt vill jag jämföra och försöka lyfta fram styrkor och kanske även eventuella svagheter från de två olika typerna av MOOC:arna. 
Jag har klurat mycket på hur nätet kan användas som pedagogisk arena och lärande. Den senaste tiden har jag grubblat över hur en utveckling av integrering av IT i undervisningen kan få genomslag på en skola och hur den kan bli långsiktig och bred. Jag skriver om det i ett tidigare inlägg. En lösning jag kom på var att göra som jag ibland gör med eleverna, nämligen att flippa undervisningen. En MOOC är på många sätt en flippad undervisning och det är därför jag tycker att fenomenet är så intressant att undersöka närmare.

Det återstår att se om jag kommer att hinna med att följa båda kurserna. Målet är att göra detta inom min arbetstid tillsammans med min lärarlyftkurs i slöjd och allt annat. Vi får se hur det går :)

Ett litet bonus-mål tar jag mig an, lite motvilligt, och det är att ge Twitter en ny chans. Vi får se om jag kan upptäcka tjusningen.

Jag skulle tycka att det var väldigt roligt och givande om någon annan i det Digitala lärarlyftet vill undersöka detta tillsammans med mig. Hör gärna av er till exempel genom en kommentar på det här inlägget.

Här nedan uttalar sig docent och forskare KTH, Stefan Hrastinski, om trender inom nätbaserat lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar