fredag 7 november 2014

Webbstjärnans Scratchkurs

Jag går en kurs i programmering för barn och läxan till nästa tillfälle är att lära sig mer om programmeringsprogrammet Scratch och också testa att skapa en egen programmering.

Jag har nu gjort första delen av läxan och lärt mig mer om Scratch. Jag valde att göra det genom Webbstjärnans kurs "Programmera Scratch tillsammans med dina elever".



I kursen fick jag en rad bra länktips:
Barnhack – kom igång med programmering. Boken vänder sig till vuxna som vill väcka barns intresse för programmering. Av Anders Thoresson
Teacherhack - Hacka läroplanen!Teacherhack vill skapa bra förutsättningar för varje människa att vara en aktiv del av ett digitalt samhälle. Av Karin Nygårds och Therese Raymond
CODE.org - lär dig grunderna i att koda
Scratch.mit.edu - ett bra verktyg för att lära sig programmera. Uppbyggt av MIT.
Programmera med elever - digitalt berättande och kreativt lärande, av Ulrica Elisson Grane

Här är spelet jag lyckades göra i kursen. Nästa steg är att skapa ett eget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar