fredag 26 oktober 2012

Kvalitativa kommentarer, del 2

Eleverna gör en övning där de sorterar
och ge fiktiva kommentarer tummen upp
eller tummen ner.
-Hur är något som är av bra kvalitet?
Eleverna har många förslag. Bra kvalitet och dålig kvalitet är något som de allra flesta barn kan relatera till. När jag sedan kopplar det till kommentarer på en blogg så känns det som att jag har alla med mig. Vi pratar om skillnaden mellan socialt bloggande och skolbloggande och hur man kan skriva en kommentar med bra kvalitet. I mitt inlägg Kvalitativa kommentarer kan ni se den Power Point jag använde.
Jag har nu lagt till symboler för de fem tipsen för att eleverna lättare ska kunna komma ihåg.

Här är den lathund jag använder med eleverna. Tipsen har jag fått från Linda Yollis (extra: intervju med Linda Yollis om hennes arbete med kvalitativa kommentarer och Sue Waters blogginlägg om kvalitativa kommentarer och varför de är så viktig del av bloggen.)


Här är min lathund:


Här är bloggsorteringsövningen:


Se även inlägget Vässa dina kvalitativa kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar